Jag tänkte här presentera cykelns historia. Då menar jag självaste cykeln och inte någon tävlingshistoria.

cykelns historia

Hur allt började

Det påstås ofta, helt felaktigt, att Leonardo da Vinci på 1500 talet gjorde en skiss på den första cykeln. På 1600 talet kom det en del halvfungerande exemplar, men de slog aldrig riktigt igenom.

Den första fungerande cykeln

Under slutet av 1700 talet kom vad man kan säga vara den första fungerande cykeln. Historien säger att det var den franske greven de Sivrac som konstruerade den, om detta är sant är inte helt fastställt. Denna ”cykel” var i alla fall helt byggd i trä och saknade styre. För att svänga fick man försöka luta sig åt sidan. Man kan ju bara fantisera om hur lätt en olycka skedde då…

Första cyklarna med styre

I början av 1800 talet började allt komma igång på riktigt. Den tyske baronen Karl Freiherr Drais von Sauerbronn tog då fram en ny modell som hade styre. Nu var det alltså möjligt att svänga mycket lättare. I England kallades den lite lustigt för bland annat ”hobby horse”.

Denna modell fick ett internationellt genombrott. Men som med många nya uppfinningar var det endast rika som hade råd.

Utvecklingen går sakta men säkert framåt. Med tanke på hur snabbt fordon och teknik utvecklas idag är det svårt att förstå hur sakta det gick på den tiden.

Första cyklarna med pedaler

1839 kom en sorts trampcykel, denna fungerade dock dåligt. Men runt år 1861 uppfanns en modell med pedaler som satt på framhjulet. På detta sätt kunde man trampa sig fram istället för att bara springa och rulla med cykeln. Vem som var först med denna konstruktion är omtvistat, flera modeller uppkom samtidigt.

Några år senare började man göra framhjulet allt större för att kunna cykla snabbare. 1870 börjar man i England att serietillverka cyklar för första gången. En av de första modellerna vägde över 22 kg. 1874 fanns det redan mer än 20 tillverkare av cyklar, bara i England.

Den första moderna cykeln

1885 kom modellen ”Rover 2” som kan sägas vara en första version av dagens moderna cyklar. Nu var drivningen på bakhjulet istället för framhjulet. Dessa cyklar kallas också ”safety bicycle” då man slapp falla från hög höjd om något skulle gå fel. Några år senare började man använda luftfyllda däck vilka höjde komforten avsevärt. Snabbt blev ”höghjulingarna” utkonkurrerade och strax före 1900-talets början hade cykeln fått det moderna utseendet.

rover ii

Säkerhetscykeln

Tiden runt 1890-talet kallas ofta för cykelns guldålder. Intresset ökade lavinartat och en ny transport-era var född.

Källor

Cykelhistoria.se

Wikipedia